Застосування мультимедійних технологій на уроках зарубіжної літератури

Сучасний процес інформатизації суспільства безперечно зумовлює процес інформатизації освіти: відбувається забезпечення сфери освіти теорією і практикою розробки та використання сучасних нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання і виховання. Змінюються завдання освітньої галузі в інформаційному просторі, особистісно орієнтована система навчання поступово приходить на зміну традиційній, класичні методи конкурують з інноваційними, набуває актуальності технологічний підхід у навчанні. Серед педагогічних технологій інформаційні технології, до складу яких входять комп’ютерні (зокрема, мультимедійні), посідають особливе місце в сучасній системі освіти.

Нові інформаційні технології – це сукупність методів технічних засобів збирання , організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.

На сучасному етапі комп’ютер увійшов у наше життя, як джерело текстової, анімаційної, аудіовізуальної та інших видів інформації, як помічник у роботі, засіб спілкування і розваг, відкрив цілком нові можливості для творчості, дозволив реалізувати принципово нові форми і методи навчання.

Сьогодні мультимедійні технології широко впроваджують у навчальний процес багато освітніх заходів, вони забезпечують учнів і викладачів принципово новими можливостями роботи з довідковою інформацією.

Мультимедійні технології – сукупність методів, прийомів і програмно-педагогічних засобів для реалізації навчально-виховної мети предмета, розв’язання окремих дидактичних та виховних завдань.

До засобів мультимедіа відносять традиційні ТЗН (телевізор, кодоскоп, фільмоскоп, аудіомагнітофон, програвач, радіо тощо та сучасні аудіовізуальні засоби (комп’ютер, проектор, екран, відеомагнітофон, музичний центр, відеокамера, документ-камера, інтерактивна дошка та інші).

Програмно-педагогічні засоби – сукупність комп’ютерних програм навчального призначення. До них належать і мультимедійні програми.

До безперечних переваг мультимедійних технологій у шкільній практиці можна віднести:

  • Розширення сфери доступу до різних видів інформації;
  • Швидкість знаходження, передавання, опрацювання великого обсягу інформації;
  • Урізноманітнення методів, форм і прийомів навчання;
  • Ефективність використання мультимедіа у проведенні нестандартних уроків ( урок-подорож, урок-вікторина, урок-семінар, урок-диспут і т.д.).
  • Використання інтерактивних технологій;
  • Проєктна діяльність (дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні, практико орієнтовані проєкти);
  • Розвиток творчого потенціалу учнів;
  • Формування інформаційної культури учнів тощо.

Практика викладання в школі виявила специфіку застосування мультимедійних технологій у курсі зарубіжної літератури. Так, у дітей середньої шкільної ланки (5 7 класи) відповідно до їх психолого-вікових особливостей ефективність засвоєння навчального матеріалу певною мірою залежить від візуалізації отриманої інформації. Дітям цього віку більше подобається розглядати ілюстрації, ніж читати сам текст. А це означає, що навчальні мультимедійні програми для учнів цієї вікової категорії варто будувати на основі візуальної інформації (добір ілюстрації, використання кіно- та відеофрагментів, застосування анімації) у поєднанні з текстом художніх творів.

Для старших підлітків варто обирати інтелектуальні форми навчання (семінари, диспути, «круглі столи», конференції і т.д.).

Необхідно відзначити взаємозв’язок та взаємовплив мультимедіа та інших педагогічних технологій, зокрема, інтерактивної та проєктної.

Слово «інтерактив» англійського походження, утворено від інтер – взаємний і акт діяти. Звідси, здатність до взаємодії, діалогу визначаються поняттям «інтерактивність». Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Найкращих результатів засвоєння матеріалу можна досягти завдяки використанню активного та інтерактивного навчання (дискусійні групи – 50%, практика через дію – 75%, навчання інших – 95%).

Таким чином, використання мультимедійних технологій у поєднанні з інтерактивним навчанням є однією з найефективніших форм навчання. Мультимедійні технології відкривають нові можливості для проєктної діяльності.

Проєкт – сукупність певних дій, документів, текстів, призначений для створення реального об’єкта, предмета або теоретичного продукту. В основі методу проєктів лежать розвиток пізнавальних навичок учнів, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня. Діяльність школярів може бути індивідуальною, парною, груповою для виконання конкретного завдання, розв’язання певної проблеми шляхом пошуку й дослідження із використанням різноманітних заходів для створення «продукту» – результату докладених зусиль. Це можуть бути учнівські публікації (збірки, буклети), презентації та інші матеріали.

Педагоги зацікавлені в тому, щоб навчити дитину самостійно мислити, розмірковувати, аналізувати, висловлювати і відстоювати свої думки Інформаційні технології повною мірою допомагають реалізації поставленої мети, а створення й використання у навчанні власних мультимедійних програм не тільки сприяють глибокому засвоєнню учнями програмового матеріалу, а й піднімають фаховий рівень педагога.

Але слід пам’ятати, що не всі уроки за державними Програмами можна провести у мультимедійних класах. Розумне поєднання традиційних методів, форм і прийомів навчання з новітніми технологіями дасть позитивний результат у процесі навчання.

Завдяки мультимедійним технологіям відбуваються суттєві зміни у навчальному процесі, в центрі якого тепер знаходиться особистість учня,
а головною метою стає розвиток інтелектуальних і творчих здібностей школярів, їхньої пізнавальної активності, усвідомлення моральних цінностей, що згодом дасть змогу їм стати здатними до самореалізації, самостійного мислення, ухвалення важливих рішень, вміння працювати над розв’язуванням важливих життєвих проблем. Змінюється в цьому процесі роль учителя: координатор. партнер, співавтор, консультант.

Залишити відповідь