Мета уроку: розкрити причини деградації головного героя та мотиви його переродження; розвивати образне мислення учнів; виховувати людяність, гуманізм; повагу до людей.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, дитячі малюнки,телевізор, DVD-плеєр ( м/ф за повістю «Різдвяна пісня у прозі»).
Тип уроку: комбінований.
Усі твої благодійні прагнення гинули одне за одним,і нова всепереможна пристрасть, пристрасть до наживи, поволі заволоділа цілком.
Ч. Діккенс
Хід уроку
I Організаційний момент
II Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
- Бесіда
– Головний герой повісті – Скрудж. Який він насправді? Як до нього ставляться інші персонажі? Чому саме так?
– Що говорить про героя пані Кретчит?
– Як відгукнувся про Скруджа племінник?
– Про що розмовляли люди на біржі та на вулиці?
– З чим його порівнює автор?
Відповідаючи на запитання , учні мають аргументувати свої думки , підтверджувати їх цитатами з тексту. Відповіді слід схематично записувати у зошити.
- Словникова робота
– Що таке «деградація»?
Деградація – (від лат. зниження) – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось властивостей.
– Як ви думаєте, чи можна стверджувати, що Скрудж деградував? Свою думку доведіть.
III Оголошення теми, мети уроку, їх мотивація
Учитель:
Ви правильно визначили, що Скрудж деградував. Він став гіршим, ніж був у дитинстві та юності. Спробуємо знайти причини цієї деградації. Повість «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса має деякі особливості. Чи можна її назвати різдвяним твором, ми сьогодні дізнаємося.
IV Робота над характеристикою Скруджа
- Складання порівняльної таблиці
Таблицю слід заповнювати у ході бесіди за запитаннями.
Бесіда.
- Від імені Скруджа розкажіть про його дитинство.
- -Що турбувало його в ті часи?
- Які особливі риси характеру були притаманні малому Скруджу?
- Чи змінився він, ставши юнаком?
- Що стало визначальним у житті юнака?
- Чи було в його характері щось хороше?
- Як ви розумієте поняття «деградація особистості»?
- Із чого почалося переродження Скруджа?
- До чого це привело? Яким став Скрудж?
- Перегляд фрагменту з м\ф
Схема причин деградації Скруджа
Скориставшись таблицею, дайте відповідь на запитання:
- За яких умов і причин сталися зміни в житті та світосприйнятті Скруджа?
Учитель:
Отже, причини деградації Скруджа ховаються у його дитинстві та юності. Він не відчував любові батька і тому не навчився любити інших. З дитинства Скрудж був самотнім,тож звик до цього , він не потребував товариства і згодом став зневажати навколишніх, будь-які стосунки з родичами дратували його, а гроші стали єдиною метою його життя.
Поступово Скрудж із вразливого та мрійливого хлопчика перетворився на черствого, жорстокого скнару,старого, буркотливого чоловіка, який нагадував велику торбу із грішми.
V Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
«Продовжте речення»
Сьогодні на уроці я…
замислився над…
дізнався про…
зробив висновки…
VI Домашнє завдання
Скласти план до характеристики Скруджа.