Образ Скруджа. Причини деградації головного героя та мотиви його переродження

Мета уроку: розкрити причини деградації головного героя та мотиви його переродження; розвивати образне мислення учнів; виховувати людяність, гуманізм; повагу до людей.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, дитячі малюнки,телевізор, DVD-плеєр ( м/ф за повістю «Різдвяна пісня у прозі»).

Тип уроку: комбінований.

Усі твої благодійні прагнення гинули одне за одним,і нова всепереможна пристрасть, пристрасть до наживи, поволі заволоділа цілком.

Ч. Діккенс

Хід уроку

I Організаційний момент

II Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда

– Головний герой повісті – Скрудж. Який він насправді? Як до нього ставляться інші персонажі? Чому саме так?

– Що говорить про героя пані Кретчит?

– Як відгукнувся про Скруджа племінник?

– Про що розмовляли люди на біржі та на вулиці?

– З чим його порівнює автор?

Відповідаючи на запитання , учні мають аргументувати свої думки , підтверджувати їх цитатами з тексту. Відповіді слід схематично записувати у зошити.

  1. Словникова робота

– Що таке «деградація»?

Деградація – (від лат. зниження) – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось властивостей.

– Як ви думаєте, чи можна стверджувати, що Скрудж деградував? Свою думку доведіть.

III Оголошення теми, мети уроку, їх мотивація

Учитель:

Ви правильно визначили, що Скрудж деградував. Він став гіршим, ніж був у дитинстві та юності. Спробуємо знайти причини цієї деградації. Повість «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса має деякі особливості. Чи можна її назвати різдвяним твором, ми сьогодні дізнаємося.

IV Робота над характеристикою Скруджа

  1. Складання порівняльної таблиці

Таблицю слід заповнювати у ході бесіди за запитаннями.

Бесіда.

  • Від імені Скруджа розкажіть про його дитинство.
  • -Що турбувало його в ті часи?
  • Які особливі риси характеру були притаманні малому Скруджу?
  • Чи змінився він, ставши юнаком?
  • Що стало визначальним у житті юнака?
  • Чи було в його характері щось хороше?
  • Як ви розумієте поняття «деградація особистості»?
  • Із чого почалося переродження Скруджа?
  • До чого це привело? Яким став Скрудж?
  1. Перегляд фрагменту з м\ф

Схема причин деградації Скруджа

Скориставшись таблицею, дайте відповідь на запитання:

  • За яких умов і причин сталися зміни в житті та світосприйнятті Скруджа?

Учитель:

Отже, причини деградації Скруджа ховаються у його дитинстві та юності. Він не відчував любові батька і тому не навчився любити інших. З дитинства Скрудж був самотнім,тож звик до цього , він не потребував товариства і згодом став зневажати навколишніх, будь-які стосунки з родичами дратували його, а гроші стали єдиною метою його життя.

Поступово Скрудж із вразливого та мрійливого хлопчика перетворився на черствого, жорстокого скнару,старого, буркотливого чоловіка, який нагадував велику торбу із грішми.

V Підбиття підсумків уроку. Оцінювання

«Продовжте речення»

Сьогодні на уроці я…

замислився над…

дізнався про…

зробив висновки…

VI Домашнє завдання

Скласти план до характеристики Скруджа.

Залишити відповідь